Cepic, de europeiska bildbyråernas förening, är på krigstigen mot Google och dess nya ”google search”. Dels har man påtalat det direkt i en skrivelse för Google. Men man har också belyst problemen i skrivelser till Europeiska kommissionen, som utreder frågor kring anklagelser för Googles dominerande ställning på marknaden.
Frågan ska nu diskuteras under Cepics årliga kongress som börjar på måndag i Barcelona och pågår till 14 juni.
Cepic, som representerar cirka 900 bildbyråer i 20 länder och vars medlemmar svarar årligen för en bildförsäljning av mer än en miljard euro är missnöjd med hur Google som har kontroll över 90 procent av bildsökningen på internet i Europa använder sin sökmotor. Google kopierar innehållet från andra webbplatser, använder det i egna erbjudanden, struntar i förhandstillstånd, tillämpar så kallade exklusivitetsavtal mm.
Nu vill Cepic: s ledning helt enkelt under kongressveckan diskutera med företrädare för medlemsorganisationer i de olika länder om hur man bäst anlägger moteld mot Google, erfar BLF News.