Det var bråttom med att hitta en bild till annonsen i Förskoletidningen. Pia googlade närmast i panik och hittade en bild på nätet som hon kopierade rakt av. Sen ville det sig inte bättre än att annonsen blev anmäld till Reklamombudsmannen. Bilden råkade föreställa en grupp barn som flyr i skräck i samband med skolmassakern i USA. Annonsen fälldes av Reklamombudsmannen.
Denna sedelärande historien berättas av Dagens Media. Företaget HGB Backastrand i Göteborg som saluför sportmattor och trampeter mm behövde illustrera sin annons med en bild. Det gällde produkten ”Livlinan”, ett specialrep med öglor för småbarn att hålla sig i vid promenader. Det var bråttom, bråttom. Och man råkade i brådskan googla en bild som föreställde nio barn och två vuxna, ett av barnen gråtande, som försöker rädda sig undan skottlossning i fjol vid en skola. Vän av ordning anmälde detta för Reklamombudsmannen. Inte nog med fällande dom hos Reklamombudsmannen, som konstaterade det olämpliga att illustrera en annons med denna skräckbild. Det visade sig också att upphovsrättigheterna i Sverige ägs av TT (fd Scanpix). Inte heller stod fotografens namn under bilden i annonsen.
Så illa kan det alltså gå om man googlar och ”lånar” första, bästa bild på nätet!