Att lära sig flygfotografera med hjälp av minidrönare tar längre tid än man tror. Sex propellrar har hittills gått åt, rapporterar BLF: s Björn Bergman, Photo2be. Men nu har det börjat lossna. Och några jobb med sin nya Phantom2 har han redan klarat av. Dessutom har ett femtontal potentiella kunder hört av sig och visat stort intresse. Ingen tvekan att det kommer att bli bra, säger Björne.
Hur går det för dig med din nya Phantomen2? Vilka erfarenheter kan du att berätta om?
Björn Bergman:
– Hittills har det inte blivit så mycket business, bara tre ”so-far”. Men det beror mest på att det har varit en period att lära sig att flyga. Sex propellrar har gått åt; det tar jag som läropengar. Men nu har det börjat lossna. Dessutom är det ju semesterperiod och då är det rätt dött ändå. Men ungefär femton potentiella kunder har hört av sig och visat stort intresse. Så det kommer att bli bra, ingen tvekan om det..
Några tips till kolleger som också vill börja ”flyga”?
– Man bör helst vara två personer för att genomföra ett flyguppdrag. Men det är förstås en fråga om vad uppdragsgivaren är beredd att betala för bilderna. En stor fördel med GoPro kameran är dock att den kan ställas in att fotografera kontinuerligt vilket gör att jag kan äga mig mer åt själva flygningen.
Fler fördelar?
– En stor fördel är att man kan ha hela utrustningen i bilen och snabbt kunna ta flyguppdrag till skillnad mot när man måste boka och planera med den ”riktiga” helikoptern – något som kan ta dagar att hitta flygtider/ledig helikopter/pilot/rätt väder mm.
Snabbheten att kunna ta ett flyguppdrag i kombination med priset jämfört med vad det kostar med en riktig helikopter är onekligen den stora fördelen.
Det finns förstås nackdelar också?
– Det stora problemet är att det är helt förbjudet att flyga över människor som inte är med/involverade i ”bilduppdraget”. Det är en kraftig begränsning.
Glöm inte att för att få tillståndet från Transportstyrelsen krävs att man kan visa att man har en giltig försäkring, påminner Björne och säger:
– Summa summarum så har inkörningsperioden varit längre än den jag hade räknat med. Men Marknaden finns definitivt.
Här kan du se några av Björnes bilder tagna med Phantom2!