FOTO: IBC arkiv
Efter två års uppehåll på grund av pandemin var det nu åter dags för IBC – International Broadcasting Convention. IBC är framför allt en TV-och broadcastinriktad mässa men den teknik och de programvaror som används inom TV-branschen används till stor del även av oss som jobbar med beställningsfilm och videoproduktion. På IBC visas det senaste inom detta upp.
1967 startade IBC och lockade då representanter från 24 länder. I år kom 37 071 besökare från mer än 170 nationer. Över 1 000 utställare mötte upp för att visa upp innovation och banbrytande teknik.
Utställare vid årets mässa inkluderade stora media-, underhållnings- och teknikaktörer Adobe, Amazon Web Services (AWS), ARRI, Avid, Blackmagic Design, Canon, Comcast, EasyRig, Edgio, EVS, Fraunhofer, Google, Grass Valley, Hewlett Packard, Imagine Communications, Lawo, LTN, Manfrotto, MediaKind, Microsoft, Nagra, NEP Group, Net Insight, Red Bee Media, RED Digital Cinema, Riedel, Ross Video, Skaarhoj, Sony, Synamedia, Telstra och många fler.
Jag besökte mässan främst för att upptäcka nyheter/trender som passar videofilmare/producenter. Min upplevelse var att fjärrstyrda PTZ-kameror var årets produkt. Det var flera varumärken som presenterade kameror och tillbehör.
Jag har med mig några intervjuer som kommer att publiceras här på hemsidan tillsammans med några skrivna artiklar.
Nästa år är mässan mellan 15 och 18 september. Ett gott råd om du tänker besöka mässan är att boka hotell i god tid, typ mars-april. Ju närmare mässan desto svårare att hitta något till rimligt pris.