Detta var mitt tionde Cepic och denna gång representerade jag förutom IBL Bildbyrå också Cepic. Jag har varit på 10 Paca-konferenser också så man känner och känner igen de flesta deltagarna. Dublin var en av de bästa konferenserna och konferensstäderna hittills i mina ögon. Inte blir det sämre när man gillar golf, fotboll, Guiness och irländsk whiskey.
På den nybyggda Aviva stadium fanns gott om plats för bord, seminarier och inte minst plats för mingel, nätverkande och plötsligt uppkomna möten. Fördelen med dessa konferenser för oss bildbyråer som representerar och säljer via utländska byråer är självfallet att man under en kort tid kan träffa de flesta av sina kontakter på ett ställe. Samtidigt har man chansen att se andra byråer och kanske få med sig nya representationer hem eller nya vägar att distribuera sitt eget material.
Denna gång hade jag 20 inbokade möten med leverantörer under de tre dagarna. När allt var klart hade jag haft ytterligare tio möten med potentiella samarbetspartners plus att jag för BLFs räkning deltog i Cepic-möten och satt korta stunder vid BLFs bord och promotade Image for sale. Under mötena diskuterar man samarbetet, läget i branschen och världen och i år också hur det går i Fotbolls-VM. Absolut oftast förekommande ord var ekonomiska krisen, microstock, video, Roaylty Free och fotbolls-VM.
Alla har ju mer eller mindre drabbats av recessionen, vissa mer andra mindre. Förutom minskad efterfrågan har priserna sjunkit drastiskt för arkivbilder på många marknader. Många bildköpare hittar Microstock saiterna som I-stock, Shutterstock som i stor utsträckning bygger på amatörfotografers bilder och erbjuder väldigt låga priser. Nu är det ju inte första gången branschen drabbas av nya affärsmodeller och alla är överens om att vi måste förhålla oss till detta och utveckla och anpassa vårt eget utbud. Guld-åren för Royalty Free CDs är över av samma skäl. Dock säger många byråer att de kommer att satsa mer på RM (Rättighetsskyddat) då det kan vara skillnaden mot massutbudet från RF och microstock. Det unika och det som sticker ut kan fortfarande generera hyfsade intäkter för byråer och fotografer.
Video har många börjat intressera sig för och många erbjuder det också. Alla är överens om att behovet ökar då mycket marknadsförs på webben idag och i takt med att fler och fler utomhusskyltar, affischer och annan print på stan ersätts av stora bildskärmar. Många producerar och utbudet ökar men det ges inte några entydiga svar på huruvida försäljningen tagit ordentlig fart eller inte. Det enda jag hörde var att det var två format som dominerade totalt – web video och HD. Dvs antingen web-användning eller reklam-TV. Allt däremellan var i stort sätt noll försäljning bland de jag pratade med.
Det jag tycker är spännande, inte minst ur IBLs synvinkel är att även arkivmaterial blir tillgängligtgjort. Det finns en marknad för rörligt även bland redaktionella kunder och fler inser att det behövs material. Trots den internationella ekonomiska krisen kände de flesta att det lättat lite de sista månaderna. Vi hoppas alla att det fortsätter så och att detta år blir bättre än förra året.
Nu är jag på kontoret igen och det är dags att följa upp de 30 mötena och skicka hälsningar till alla man mötte helt apropå. Sedan ser vi fram emot Image For Sale i oktober, Paca i New York i höst och förmodligen Cepic 2011 i Istanbul.
Lasse Modie IBL Bildbyrå och styrelsemedlem i BLF