Cepic, fredag 11:e juni. Hur ska fotografer och bildbyråer tjäna pengar i framtiden. Alla vill ju ha allt gratis, hur kan man leva på det? Ja starten av av detta seminarium kändes helt klart influerat av Chris Anderssons böcker Free och the Long Tail. Utav misstag råkade de till och med visa videon där han berättar om hur Wired planerar att använda iPad redan i början, den skulle inte ha visats förrän på slutet.
En del tidningar har börjat experimentera med att låta läsare köpa bilder ur tidningen. Det har visat sig att många kan tänka sig att köpa bilder från sport och konserter. Men för att det ska fungera måste det vara enkelt att köpa och till ett lågt pris. Det börjar komma digitala fotoramar som låter dig skicka innehåll till den från en webbplats. Än så länge är det tänkt för privat bruk, men det skulle lika gärna kunna användas för att sälja bilder för att visa på fotoramen.
Fler gånger under seminariet lyftes det fram succén med iPhone och försäljningen av appar via Apple samt vad iTunes har inneburit för att ge ett lagligt lönsamt alternativ till illegal nedladdning av musik.Poängen med att släppa saker via till exempel iPhone är att det blir lätt för folk att köpa innehåll. Med det har också inneburit en konsolidering inom musikindustrin. Istället för skivbutiker i varje stad så går det mot ett par få internationella onlinebutiker.
Apple har redan sålt 2 miljoner iPad. AT&T räknar med att det inom kort kommer finnas 57 millon iPads på marknaden. Ägarna kommer vilja ha innehåll till sina läsplattor. Hur ska fotoindustrin göra för att tjäna pengar på denna marknad? Karim Leisma från AT&T påpekade att flatrate på mobilbredband har varit nyckeln till att få många att använda det. Det tar bort konsumentens oro för att det ska komma en jätteräkning. Han undrade när fotoindustrin ska komma med något liknande. Det var kanske en jämförelse som haltade en hel del. Dels har flera bilbyråer redan abonnemang på bilder, vissa i en prisklass som till och med konsumenter har råd med. Men också därför att jag själv under min Irlandsvistelse stängt av just datatrafikfunktionen på in egen iPhone för att det kostar 35 kr per megabyte och att jag inte vill ha en stor överraskande räkning när jag kommer hem.
Karim tog även upp nödvändigheten av öppna standarder. Som exempel tog han att det idag går att använda samma mobiltelefon över hela världen. Här har han en poäng. Om vi ska kunna tjäna pengar på våra bilder genom att sälja dem billigt till en stor massa så krävs det bra öppna standarder för att hantera bilder. Här kommer till exempel nyttan med IPTC:s metadatastandarder in.
Amy Love från PicScout tog upp problemet med att den som faktiskt vill göra rätt för sig genom att betala för en bild de har hittat på internet inte kan hitta vem de ska vända sig till för att köpa bilden. Om man hittar en bild via sökning på Google så leder det ofta till en webbplats där bilden kanske redan från början är olovligt använt. Det finns inte ens någon bildbyline. PicScout affärsidé är att leta reda på stulna bilder och PicScout har redan 40 miljoner bilder i sin databas. Bland annat lär Getty använda deras tjänst. Men PicScout har även en tjänst som heter ImageExchange som med hjälp av en pluggin i webbläsaren gör att man kan få reda på vem som är fotograf och var man kan köpa bilden. Detta bygger på att PicScout skapar ”fingeravtryck” av bilder som bildbyrån lämnat in till dem och analyserat. Detta har tidigare varit en betaltjänst, men nu släpper de den delvis fri. Det som bli gratis är att lämna in bilder för skanning så att webbläsartillägget kan ge korrekt byline. Om man vill ha funktionen som länkar till bildbyrån eller fotografens sajt så kostar det per klick. Under Cepic så har de en kampanj där de bjuder på klick för $1000.
Som kommentar kring PicScout och andra liknande verktyg för att spåra olaglig användning av bilder så påpekades att man ska vara återhållsam med att jaga tonåriga bloggare. Det ger nästan aldrigt några pengar utan bara en massa dålig publictet. Skicka möjligen brev till dem för att påpeka att bilden används olovligen, man stäm inte. Lägg kraften på de som missbrukar bilderna professionellt, det ger ett större utbyte.
Petr Mlch CTK Photobank berättade om hur de har börjat arbeta. Deras vision är att hoppa över förlaget och gå direkt från innehållsproducent till kund. De har tagit fram en egen app till iPad, CTK reader. CTK producerar text, stillbild och video till bland annat olika tidningar men driver även sin egen redaktionella webbplats. Det verkar vara mycket lifestylematerial. Just nu är appen och innehållet gratis. Men på sikt ska det kostar pengar att komma åt visa delar av innehållet (Fremium-modellen).
Det här seminariet hade en imponerande talarpanel bestående av:
- Karim LESIMA, AT&T
- Amy LOVE from PicScout
- Dr Hendrik SPECK, University of Applied Sciences Kaiserslautern
- David WOOD, i-comp Legal Counsel
- Ivan Duggan, Cisco
- Ditmarr Frohmann, Istockphoto
- Petr Mlch CTK Photobank
Det var ett inspirerande seminarium. Det avslutades med att visa videon om hur Wired ska använda iPad, den som ju visades redan i början. För dig som inte redan har gjort det – läsa Chris Anderssons böcker. Du behöver inte hålla med eller göra som han föreslår – men de förklarar väl vart en stor del av världen är på väg. Samtidigt finns det motsägelse. Priset på Microstockbilder går upp, trots att utbudet växer exponentiellt. Knepet är nog att det ska var lätt att köpa – när det gäller priset så gäller det att anpassa det efter innehåll och marknad.