Omdiskuterat varumärke!
Den ”grekturkiska” yoghurten har fått ny ägare. Skånemejerierna har köpt 90 procent av aktierna i Lindahls Mejerier. Ägarbytet sker formellt redan 1 september och köpesumman uppges uppgå till ”minst ett par hundra miljoner kronor”.
Hur det kommer att påverka pågående förhandlingar mellan Lindahls Mejerier och de båda bildbyråerna NordicPhotos, Stockholm och spanska AGE om vem som ska betala vem i bråket om bilden på yoghurtburkarna återstår att se.
Lindahls begär att bildbyråerna betalar en del av skadeståndet på cirka två miljoner kronor till den grekiske pensionären Minas Karatzoglous – som på alla yoghurtburkar felaktigt utpekades som turk och som inte gett sitt tillstånd att använda bilden kommersiellt! Bildbyråerna vägrar och har i sin tur begärt skadestånd av Lindahls Mejerier för att ha utan tillstånd använt bilden i fler år än överenskommet och dessutom olovligen ha registrerat den som europeiskt varumärke, erfar BLF-nyheter. AGE har därför begärt att varumärket avregistreras.
Varumärken registreras med grafik och utgörs i det aktuella fallet av den omstridda bilden på den i grekisk nationaldräkt klädde herr Karatzoglous. Han har alltså nu fått skadestånd för rätten att använda bilden kommersiellt, men när det gäller vidareförsäljning både till användning av bilden och som varumärke anser bildbyråerna att de har rätt att få betalt.
Den nye ägaren till Lindahls är alltså Skånemejerierna, som ägs av 600 mjölkbönder i Sydsverige. På Skånemejeriernas hemsida heter det att köpet av familjeföretaget Lindahls ”med sitt breda kontaktnät inom EU” kommer att ”tillföra kunskap om internationell handel, produktutveckling och logistik”. Anders Lindahl kommer att kvarstå som dess VD.