Vad innebär Getty och Googles samarbete?
Många vill nu klämma Google på pengar. I Frankrike rasar journalistfacket efter avtalet mellan president François Hollande och Googles styrelseordförande Eric Schmidt om att Google donerar motsvarande en halv miljard svenska kronor till stöd för den franska pressen. Facket anser att deras medlemmar blir lurade på upphovsrättspengar.
Samtidigt rapporteras det på nätet att bildbyrån Getty och Google slutit ett avtal om 5 000 gratisbilder. Missnöjda fotografer undrar hur deras bilder ska användas. I Tyskland sker nästa drabbning om Google. Och i Sverige har Scanpix stämt Google på fem miljoner, ett mål som ännu ej har avgjorts i Stockholms tingsrätt.
”En engångssumma på en halv miljard är inte kattskit, men inte heller någon livsomvälvande lottovinst för en bransch som omsätter runt 75 miljarder kronor årligen, ” skriver Sam Sundberg i en krönika i SvD. Men vad innehåller den hemliga delen av avtalet om annonssamarbete? Undrar Sundberg.
Och vad döljer egentligen samarbetsavtalet mellan Getty och Google för skumt? undrar The Phoblographer?