Cepic 9:e juni. Under onsdagen så var det en heldagskonferens om nya medier. Det var en store bredd på inslagen. Allt från fotografer som berättade hur de tjänade miljoner på att producer microstckbilder till metadata och juridik. Det inleddes av fotografen Yuri Arcus som berettade hur han som student hittade sitt recpet för att skapa storsäljande bilder. Det var en inspirerande dag där man fick känna sig både avundsjuk, inspirerad och uppgiven.
Yuri Arcus – en stjärnfotograf inom microstock
Yuri började fotografera stockbilder som hobby medans han pluggade psykologi. När han började så var det ganska enkla. Använde i första hand vänner som modeller. Budgeten för en fotosession var kring på $50. Oftast i form av att bjuda på lite mat. Eftersom han var tidigt in på microstockmarknaden så var det ganska enkelt att få in bilder. Han började titta på vilka bilder som säljer började utifrån detta att göra just den typer av bilder.Nu för tdien så lever han på att fotografer microstock och har sju anställda fotografer. Hans bästa bild säljer 50-100 gånger per dag och har hittills tjänat in mer än 12 300 $. Ungefär 5% av hans bilder står för 50% av försäljningen och många av hans äldsta bilder säljer fortfarande bra. När han började så var det enkelt att få in bilder på microstocksajter som Shutterstock eller Istockphoto. Idag är det svårare att få in bilder på till exempel shutterstock eftersom de hela tiden höjer sina krav. Ett problem (fast som för Yuri också är en fördel) är att de flesta sökmotorer rankar bilder som redan säljer bra högst. Det gör också att de bilderna fortsätter att sälja och då också håller sig kvar. Nu säljer han över 2 miljoner licenser per år och affärerna bara växer…
Yuri pratade en hel del om hur viktigt det är att bildbyråerna jobbar aktivt med SEO (search engine optimization) och att de själva ha bra sökfunktioner.
Metadata
Michael Stiedl från IPTC inledde sessionen med en introduktion till fotografisk metadata och hur det lagras i filerna. Han pratade om problemed med att mycket metadata kastas bort medvetet eller omedvetet.
Dr. Christian Donle och EU lagar kring metadata
Dr. Christian Donle pratade om EU direktiv 2001/29/EC och att EU ser att handel med bilder och andra typer av mediainnehåll är en viktig framtida industri. En stor del av detta direktiv handlar om harmonisering av upphovsrätt. Bland annat finns det krav på att metadata måste bevaras i bilder. Sedan 2002 är det lagkrav i alla EU-länder om att metadata som handlar om upphovsrätt måste bevaras. Han påpekade att om man tar bort det så är det en brottslig handling. är problem här är ju att många bildhanteringsystem för webb slänger information, oftast i samband med att bilderna skalas om. I Tyskland kan man bland annat få 5 års fängelse om man yrkesmässigt tar bort metadata. Det är även illegalt att distribuera material där metadata har raderats. Ett problem är att när man skannar bilder från till exempel böcker så innehåller bilderna inte någon metadata. Dessa bilder blir då orphan works.
Än så länge finns det nästan inga rättsfall kring raderad metadata. De flesta rättsfallen handlar om upphovsrättsintrång, delen om metadata tas sällan upp i rätten. Han påpekade vikten av att bildleverantörer börjar att ha med detta med kring att metadata inte får tas bort i sina standardvillkor just för att påpeka vikten av att de bevaras, (detta finns redan i BLF.s leveransvillkor).
Nancy Wolf
Nancy berättade om amerikansk upphovsrätt och Digital Millenium Act (DCMA). Av historiska skäl är det ganska stora skillnader mellan amerikans lagstiftning och europeisk. I USA har det krävts att verken ska registreras och att copyrightsymbolen används för att man ska få skydd. I USA gör man stor skillnad på information och upphovsrättsskyddade verk. Det finns en grundfilosofi att information ska vara fri. För att få skydd under upphovsrättslagen krävs att verket har någon typ av unikitet.
Nancy tog upp problemet med att bland annat funktionen Spara för webb i Adobe Photoshop tills nyligen kastade all metadata. En person från Adobe reste sig och påpekade att det inte är möjligt att låsa metadata och att det är nödvändigt att metadata är möjligt att ändra igenom produktionskedjan. Han påpekade att största problemet är att många inte lägger in korrekt metadata. Han har helt klart en poäng…
Mera microstock
Lee Torrens, Dreamstime
Lee pratade om hur microstockindustrin nu börjar mogna. Microstock började med drömmen hos fotografer som ville sälja sina resebilder som låg på deras hårddiskar. Dreamstime växer stadigt. Idag har de 2,4 miljoner registrerade användare och 92 000 fotografer. De har nästan 8,7 miljoner bilder i databasen vilket är en tillväxt med 561 % sedan år 2007.
Dreamstimes modell är att bilderna är lågt prissatta från början. Priset höjs om bilden är populär och laddas ner ofta. Detta gör att även hobbyfotografer som lyckats ta en enstaka bra bild får en rättvis chans. Men det innebär också att de som är duktiga snabbt får ett bra pris för sina bilder.
För att få bättre beskrivning av bilderna så låter de olika personer lägga på nyckelord. Det innebär att om man laddar upp tio bilder så kommer det vara olika personer som lägger keywords på bilderna. Vad man associerar med en bild är personligt, på ökar chansen att den som söker ska hitta någon av bilderna.
Tyler Olson, microstock survey
Tyler gör en årlig enkätundersökning bland fotografer om bland annat vad de tjänar på sina bilder. I ett högt temp såg gick han igenom siffrorna. Han berättade bland annat att 50% av bilderna på iStockphoto kommer från 7% av fotograferna. Bland de 388 fotografer som svarade så var deras genomsnittliga årliga inkomst per bild 9.26 $. Men det är ett medelvärde som inte säljer så mycket. Om man tittar på de fotografer som säljer för mer än 25 000 $ per år så är den över 17$ per bild och år.
Du kan läsa mer om hans undersökning om microstock här
Sociala medier
Hjälp av nya medier verktyg för att göra affärer, inte bara fler vänner, anhängare och fans.
Fler bilder kommer att behövas,trots detta kommer budgeten inte öka! Priset för bilder kommer att sjunka mer!Gratis bilder är här för att stanna, och webbplatserna för detta startas av våra kunder.
Inga uppmuntrande framtids utsikter, en väg kan vara sociala medier som Twitter och Facebook berättade Beate Chelette och Marco Oonk. Men Kommentarer som ”dumma bildköpare” i sociala medier,blir inte goda affärer,istället för att ”dissa” marknaden kan du antingen vara med i ”racet eller stå still. Prata med de människor som tjänar pengar på Internet och lär dig av dom.Fotografer talar bara med andra för fotografer,men de kommerinte att anlita dig, du måste vara där kundens är.Du måste testa webben och sociala medier,använd de saker som fungerar för dig och ”försök inte greppa allt på engång,”sist du gjorde det slutade det med skilsmässa”, som Beate Chelette beskrev det. Sociala medier som Facebook och Twitter är fulla av narcissism,”Se på mig” funkar, men det passar inte allas kulturella bakgrund, och var försiktig för vad som publiceras därute ligger kvar för alltid.Du måste vara där kundens är, Du måste tala med dina kunder, Sociala medier ger dig en möjlighet att komma närmare kunden på ett personligare plan.Om det inte fungerar? Ja, då kliver man ner från sina höga hästar och slutar göra det.Funkade inte Twitter prövar man något annat som Facebook, Linkedin eller blogg Man måste lära sig att gå vidare, för det gör omvärlden.
Stock Video, Branschen som rör på sig!
Videoutrustning blir billigare och för 8 dollar du kan börja göra innehåll, säger Dittmar Frohmann, istockvideo. micro stock försäljningger dig en direkt feedback på vad som säljer. Men han kan inte prata siffror, iStockphoto ägs av investeringsbolag. Video börjar ersätta gammaldags annonstavlor, online annonsering i rörlig form ökar och allt talar för att den som både är video och stillbilds fotograf är vinnaren. Tom Bennet från Pond5 säljer både video och ljud, royaltyfritt, nästan alla som har professionellt innehåll kan ladda upp det via deras hemsida. Skaparen av materialet sätter priset och 50% går tillbaka till skaparen. Han anser inte att Micro Stock tillämpligt som beskrivning på deras affärsmodell. Innehållet har en ”meritokrati” och det som är populärt skall ha ett högre pris! Simon Krizc och Pavel Losevsky som är Fotografer producerar materialet visade exempel på vad de säljer,Pavel tror att video till slut kommer att gå om bild försäljningen inom stock försäljningen, han konstaterade dock att video inte går att trycka på papper. Simon tyckte det är viktigt att filma i så hög kvalitet som möjligt,”sedan är det trevligt att ha ett familje företag där alla deltar” Han jobbar från hemmet och både frun och barn är modeller.
Framtiden för Stock Bilder
Cathy Yeulet drev tidigare Företag, Banana Stock, som var en framgångsrik royaltyfri byrå, den sålde hon till Jupiterimages 2006. När hon startade Banana Stock sa man till henne att royaltifri var vansinnigt och att det skulle förstöra marknaden. Tendeserna var samma när hon gav sig på Micro Stock och startade Stockxpert.Trots att priserna blir lägre tjänar dessa fotografer fortfarande pengar så vad är hemligheten. Att ut till kunderna förse dem med rätt material. Kunden kan söka efter en bild på familj och få många alternativ, men de är bara intresserade av bilden som har hög kvalitet och ger intryck av hem och familj och som ser mest äkta ut. Så Cathy fotograferar många bilder hemma i sitt egna hem och trädgård.
Mängden material som finns tillgängligt för kunden ökar hela tiden, att priset är lågt, betyder inte att de är intresserade av dåliga bilder, inte heller att de vill ödsla tid att söka bland dåliga och bläddra genom tjugo webb sidor för att hitta den de behöver. Hellre köper de nog lite bättre, lite fler av de som levererar rätt material.
Detta är en ekvation som inte är utan konsekvenser, Fotografen Shannon Fagan utryckte det, ”Det är inte säkert att alla ni som sitter här och lyssnar på mig idag, kommer att sitta här nästa år” De som inte klarar kvalitetskravet och priskravet kommer försvinna.